Label

31 Mei 2010

darjah satu di sekolah menengah

bagun pagi pada hari itu, aku rasakan tiada apa dalam kepalaku, serabut, lalu aku pergi mndi dan buat apa yang patut. meihat sahaja keluar aku nmpak yang aku selalu nampak, aku terfikir, aku hidup dalam keadaan, situasi, persekitaran yang luas.
banyak yang aku tidak tahu, tidak faham, tidak mengerti.
dimanakah aku? lagsung ak tidak faham, tidak tahu, mengapa?
bodohnya aku,.........

musim membawa kita

dalam kehidpan,
sedarkah kita,
semuanya seketika,
yang berlaku pasti berlalu,
yang menunggu, pasti datang,

ketika kecil,
kita dengan kehidupan kita,
dengan kawan-kawan kita,
tapi,
bertahankah selamanya?

sampai satu ketika,
kita membesar,
dengan mereka yang lain,
orang yang berbeza,
kawan-kawan yang berbeza,
terus sampai bila?

ketika remaja,
kita dengan kehidupan kita,
naluri yang berbeza,
pemikiran yang berbeza,
persekitaran yang berbeza,

hinggalah kita dewasa,
yang lama akan berubah,
tanggungjawab yang berlainan,
perasaan yang berlainan,
pasti dengan suasana yang berbeza,

apabila tua,
kita adalah manusia,
dengan anggapan yang tidak sama,
matlamat akan berubah,
harapan akan berganda,
semestinya orag lain akan bersama kita,

ketika bahagia,
ketika gembira,
ketika sedih,
ketika marah,
ketika senang,
ketika susah,
ketika kaya,
ketika miskin,
ketika baik,
ketika buruk,

semua tu hanya sementara,
tidak akan kekal lama,
pasti berubah,
walau apapun ketikanya,
ianya hanya sementara.
fikirkan ketika sebelumnya,
hayatilah ketika sekarang,
teka apa yang akan terjadi,
tidak ada satu pun akan kekal,
semuanya hanya bermusim,

fikirkan kenapa?
kerana ianya ditakdirkan,
semuanya ditakdirkan untuk berudah,
kerana itulah hukum alam,
semuanya berusim,
tentukan siapa kamu,
dan ianya pasti berubah,
dalam keadaan yang kau sendiri tidak faham.

satu hari nanti,
kita pasti sampai,
ke destinasi terakhir yang dibawa musim-musim ini......

percayalah............

aku mahu waktu itu

ketika itu,
aku rasa bahagia,
aku rasa merdeka,
aku sentiasa senang hati,

waktu itu,
aku bersama mereka,
bersama semuanya,
segalanya ku rasakan sempurna,

aku bercakap dengan mereka,
penuh rasa kasih dan sayang,
aku bersama mereka,
pada setiap ketika,
aku bermain bersama mereka,
dengan penuh gembira,

waktu itu,
semuanya aku ada,
segalanya aku hadapi,
tidak merasa susah walau dalam kesusahan,
sentiasa selesa dalam kedaifan,

ketika itu,
aku baru belajar mengenal dunia,
permulaan sebuah cerita,
sentiasa ceria,
kerana mereka bersamaku
sentiasa ada untukku,
selalu mengajarku,
walaupun aku tahu
mereka juga sepertiku,

kemana seua itu pergi,
mana ianya menghilang,
aku rindukannya,

waktu itu,
ketika itu,
aku mahu,
aku mahu waktu itu lagi...
biarpun sekejap,

30 Mei 2010

ceritera seorang hamba

kesilapan,
perlu ada dalam setiap perkara,
setiap masa,
setiap ketika,

kagagalan,
sentiasa berlaku,
sentiasa terjadi,
pada sesiapa sahaja,
tidak kira kecil atau besar,
lama atau sekejap,

kesalahan,
perlu dijauhi,
perlu dielakkan,
pasti membawa petaka,
pasti manjadi derita,

semua yang berlaku telah berlaku,
sebagai eorang hamba,
tadak akan lari dari melakukan semua itu,
pasti tidak dapat mengelakkan,
tiada sesiapa pun dapat mlarikan diri,
itu pasti,

hakikatnya,
tiada manusia sempurna,
tidak ada manusia dapat lari dari semua itu,
setiap kejayaan pasti ada kegagalan,
setiap kegagalan pasti membawa kejayaan,

realitinya,
ramai yang tidak dapat menghadapi semua itu,
tidak dapat menerima semua itu,
bermulalah perkara-perkara yang tidak munasabah,
tidak semua tahu tahap kebolehan diri,

jadi,
kenapa hanya perlu belajar dari kegagalan,
dari keslapan,
dari kesalahan,
kenapa tidak belajar dari kejayaan,
untuk mengatasi kegagalan,kesalahan dan kesilapab,

sebagai hamba,
tidak sekali-kali akan lepas dari melakukan semua itu,
maksudnya,
kesalahan, kesilapan, kegagalan adalah satu keperluan,
oleh itu, mengapa manusia marahkan kegagalan, kesilapan dan kesalahan,

'maafkanlah setiap kegagalan, kesilapan dan kesalahan seorang hamba jika anda juga adalah hamba"

bahana dunia

jangan mudah percayakan seseorang,
walaupun mereka rapat dengan kita,
walaupun mereka kawan paling baik bagi kita,

baik la sangt....
satu ari nanti kau pasti akan jatuh,
kerana orang yang kau percaya,

jgan mudah terpedaya dengan mainan dunia,
hanya yang memetingkan dir sahaja akan naik ke atas,

kaiu pasti tidak sangka,
semua ini berlaku kerana orang yang kau percaya,

semuanya dah terjadi pada ku,

bangsat,
kau tahu apa maksud bangsat?
bangsa keparat,

inilah realitinya,
baik hanya dimuka,
hanya didepan.

dibelakang siapa tahu..

aku telah tersalah pilih,
salah jalan,
aku terpedaya dengan tipu helah dunia.
dunia hnya sebuah permainan realiti,
yang hanya dibuat-buat,
tidak ada nilai kejujuran,

ahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
apa yang aku tulis ni?
aku tensennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

sial....

knapa ley jadi cmni?
lain yang aku harapkan,
lain pulak yang jadi,

niat lain yang aku mahukan,
lain pulak yang jadinya.

celaka,
sial,
mangkuk hayun,
bodo,
anjing,
babi,
ayam,


mungkin ini yang dikatakan

'kawan makan kawan'

23 Mei 2010

buat-buat bukan buat

datang dan pergi,
sentiasa ada alasan,
sentiasa mahu berdalih,

bila pergi?
senyap,
sunyi,

tak ada apa pun,
biasa saja,

bila datang,
pasti ada masalah,
kena yakin,

bukan pembawa sial,
tapi apa pun tak tahu,

sekali hilang sekali datang,
bosan la, macam ni,

jangan berlakon,
jangan menipu,
jangan bohong,
jangan cakap saja,

semua orang tahu,
itu lakonan,
itu hanya persembahan,
tidak ada kebenaran,
bukan realiti,
bukan kenyataan,

jangan jadi macam itu,
jadilah yang seperti sebenar,
seperti dijadikan,


P/s: x paham sudah

selesa......kecewa..

tiap detik,
tiap saat,
tiap masa,
tiap waktu,
tiap hari,

aku merasakannya,

dia akan datang,
dari segenap ruang,
lalu masuk dalam minda ku,
terus kedalam fikiran,
masuk dalam sedalam-dalamnya,
sampaikan ada yang melekat disitu,
tidak pergi-pergi,

datang pula yang lain,
terus masuk,
tanpa ada sedikitpun rasa bersalah,

makin lama,
makin banyak,
semakin hari semakin bertambah,
berat sangat nk dipikul,
dibuang?
kemana?

ahhh...
mana aku nak lepaskan?
mana aku nak luahkan?
mana aku nak buangkan?

aku dah tak tahan lagi....
aku nak buang jauh-jauh,
supaya tidak ada orang tahu,
apakah itu..

diamlah kau disitu,
jangan bergerak langsung,
jangan datang lagi,

aku tak perlukan kau,
kau tahu?

bodoh........

batu dilautan

jika kau kata ianya benar,
aku percaya,

jika kau kata ianya salah,
aku setuju,

jika kau kata ianya buruk,
aku paham,

jika kau kata ianya hitam,
aku angguk,

ya....
apa saja yang dikata,
disebut,
dicakap.
disembang,

aku pasti mengiyakan...
kerana aku tidak tahu,

wujudkah ia,
ada kah dia,

aku tidak tahu...

kau bercakap perkara yang aku tidak tahu,
kau berkata mengenai yang aku tidak nampak,

benar atau salah,
aku tidak tahu,

aku bosan dengan semua ini,
bosan dengan cerita-cerita karut itu,
jika ada,
mana buktinya?
jika wujud?
dimana ia?


kau memamg pandai.........

17 Mei 2010

kenyataan itu realiti

aku sedang berjalan,
tanpa arah tujuan,
sampai di satu sudut dunia,
aku berhenti,
dimanakah aku?
kemana harus aku pergi?
berbagai soalan bermain di fikiran,
bagi mencari jawapannya,
aku teruskan perjalanan,
aku tak pasti apakah jawapannya,
kenapa aku berjalan?
kenapa aku berhenti?
apa jawapannya?

tapi dalam perjalanan tersebut,
aku nampak bermacam-macam benda,
bermacam-macam perkara,

aku terus berjalan,
tapi aku akan berhenti,
bila aku lapar dan dahaga,
setelah semuanya selesai,
aku akan teruskan lagi,

sampai satu ketika,
aku akan berhenti,
kerana tidak mampu berjalan lagi,
sampai situ sahaja perjalanan aku,

kenapa?
aku lupa, permulaan perjalanan,
dimana aku memulakan perjalanan aku?
siapa yang menyruh aku melakukan perjalanan itu?
kenapa aku berjalan?
untuk apa aku berjalan?
apa yang aku dapat?

pertengahan perjalanan.
apa yang aku buat semasa perjalanan itu?
siapa yang aku jumpa?
macammana aku berjalan?
dengan siapa aku berjalan?

akhir perjalanan.
dimanakah aku?
adakah aku buat perkara yang sepatutnya?
kenapa aku disini?
apa yang membawa aku kesini?

ya...
aku patut tahu semua itu,
kerana itu akan membawa aku ke tempat yang selamat,
dalam perjalananku sebelum ini,
aku tidak mampu berpatah balik,
kerana selepas perjalanan itu,
aku tidak mungkin berjalan lagi,
untuk selamanya....

oh indahnya ciptaan tuhan

cantik...
nmpak semuanya cantik..
bagaikan sempurna,
tidak ada kecacatan,
tapi sayangnya,
bukan milik aku,
seorang yang dilahirkan tidak sempurna,
untuk digandingkan dengannya,

oh tuhan..
indahnya ciptaan-MU,
aku terleka dibuatnya,
tapi apakan daya,
ianya bukan aku yang punya,

aku sedang mencari kepunyaanku,
dimanakah dia,
tentu ada,
kerana dia ditakdirkan untuk aku,
itu yang aku mahu,
seperti dia,
sangt indah dipandang,
mampu mancairkan hatiku,
terlalu sempurna,

adakah untukku juga seperti itu,
itu aku tidak tahu,
tapi aku akan menerima seadanya,
aku akan jaganya,
seperti aku menjaga diriku sendri,

selagi aku yakin,
ada untukku didunia ini,
selagi itu maruahku akan terjaga,
itu aku tahu,

oh tuhan...
aku tidak lupan keindahan itu,
keindahan ciptaan-mu,
selalu mengingatkan aku padanya,
membuat aku tidak ketentuan,
menjadikan aku serba salah,
membuat hatiku dirundung resah,

tapi apakan daya,
itu bukan milikku,
bukan hak aku,
aku tak berhak keatasnya,
jika aku ditakdirkan dengannya,
aku dapat rasakan hidup aku terlalu sempurna,
indahnya ciptaan-MU,

oh indahnya,
tak dapat aku gambarkan,
sekali ku melihat,
aku bagaikan tidak tahu dimana aku,
bagaikan dia awangan,
yang menjadikan dunia ini bagaikan mimpi,
hatiku berdebar,
jantungku berdegup kencang,
aku gelisah,
serba tak kena,
aku sendiri kurang pasti,
apakah ini,
yang aku pasti,
keindahan itu bukan milikku,
milik orang lain,
aku bukan ditakdirkan dengannya,
hanya mampu melihat,

aku yakin pasti banyak lagi yg sepertimu di luar sana,
yang lebih indah,
lebih cantik dari itu,
mungkin satunya ditakdirkan untuk aku,
aku akan mencari,
yang lebih indah,
sebab aku tahu tuhan pasti mencipta yang lebih indah dari yang terindah,
aku akan mencari,
dan akuu akan tunggu,
kerana aku yakin,
ada yang terindah di dunia ini untuk ku,
itu yang aku mahu,
tapi walau tak seindah man sekalipun,
tetapi ditakdirkan untuk aku,
aku akan terima,
kerana itu milikku.
itu aku punya,
itu hak aku,

itulah jodoh aku.............

16 Mei 2010

antara cinta dan jodoh

cinta..
perasaan manusia,
lahir dari hati manusia,
perasaan manusia,
mainan dunia,
menyerap perasaan kasih dan syang,
bila kita merasainya,
terasa nikmat dunia,
bagaikan dunia ini milik kita,
kita empunya dunia,
kita akan merasa bahagia,
tapi adakah ianya kekal selamanya?
tapi manusia menjadi leka dengannya,
manusia tidak paham maksud nya.
cinta hanya perasaan,
perasaan manusia,

jodoh...
ditakdirkan,
ditentukan,
bukan dari manusia,
tidak ada manusia mencipta jodoh,

jadi mana kau pilih?
cinta atau jodoh?
perasaan tidak sesekali akan dapat melawan takdir,
baik kau fikir,
sebaiknya,
percayalah pada jodoh,
kerana ianya ditetntukan,
jangan terpedaya dengan mainan perasaan..

fikirlah sebaik-baiknya..
kau akan faham......

14 Mei 2010

mengejar pelangi

da lama..
dari hari ke minngu,
minggu ke bulan,
bulan ke tahun,
tapi langsung x dapat apa-apa,

bnyak yang aku buat,
yang aku habiskan,
semuanya.....

mana?
mana dia pergi?
mana dia sekarang?
aku langsung tak tahu,
aku rasakan semuanya sia-sia,
langsung tak berguna,

semuanya tak menunjukkan apa-apa,
langsung tak ada kesan,

tapi....
masih bagi aku harapan,
aku akan terus lakukan,
aku akan terus mencari,

aku tahu...
dia pasti muncul..
tidak pada waktu malam..
kerana malam itu memberi kita mimpi,
yang aku tahu ia bukannya realiti,

tapi..
waktu siang,
aku tahu ia pasti muncul,
dia pasti kembali...

aku yakin..............