Label

30 Apr 2012

sakit


tak ada manusia yang mahu rasa sakit atau disakiti.

multiple sclerosis tu nama penyakitnya..

dia sedang bertarung dengan penyakit tersebut..

semoga dia tabah dan cekal menghadapi semua ujian tuhan...

penyakit tu tak ada penawar,

cuma dapat bertahan dengan sejenis dadah...

harap semuanya ok dan baik-baik saja untuk dia..

###ct mal.. semoga engkau tabah wahai sahabatku###

P/s; dia adalah seorang pembaca tegar blog ini. dari awal hingga sekarang. terima kasih mal.
dia berani berdepan dengan penyakitnya, walaupun maut adalah penentunya. bukan macam sesetengah golongan yang hanya berani di tepi. bercakap seperti ulamak, tetapi........

26 Apr 2012

!@#$%^


asal newlook blog mcm ni hah? susah aku nak cukupkan post aku yang keseratus nih....

adeiiii...

baru nak panaskan ati golongan yang bajet ahli syurga.. kah kah kah.

aku nak yang lama la....
cilaka...

23 Apr 2012

kenangan

perkara lampau adalah sejarah,
sejarah itu suatu kenangan,
susah untuk kita lupakan,
yang baik mahupun buruk,
kerana semuanya membentuk kita pada hari ini,

ya, susah untuk aku lupakan,
saat aku bersama kamu,
walau hanya sekejap,
walau hanya sementara,

tapi..
ianya adalah kenangan,
hanya aku yang simpan elok dalam memori hidupku,
mungkin tidak bagi kau,
mungkin kau sudah lupakan ia,
tapi, tak mungkin aku lupa, detik-detik kita bersama,
kerana aku masih mengharap kenangan lama,
agar ia berulang kembali.

***cliche***


stiap kenagan menyimpan satu rasa,
rasa yang indah, dan pahit,
walau bagaimana cara untuk kita lupakan,
ianya tetap adalah kenangan.
perkara yang pernah kita lalui.
manis atau pahit,
ianya tetap sebuah kenangan.

p/s: golongan yang panas hati, nanti aku panaskan lagi. kah kah kah

antara muda dan tua,

aku terbaca satu kisah, dimana seorang tua balik balik dari surau.duduk dengan anak-anaknya depan TV. keadaan senyap. tiba-tiba orang tua itu bersuara, "tadi dimasjid kawan-kawan ada bincang kenapa tak ada orang muda pergi ke masjid zaman sekarang ni"

anaknya bertanya " abis abah cakap apa?"

ayahnya jawab " diam aje, malas nak cakap panjang."

ya.. itulah realitinya, anak muda suka melakukan sesuatu ikut perasaan, mungkin ramai anak muda sekarang ni yang tak pernah tinggal solat. setiap manusia mempunyai persepsi masing-masing. suka bertindak mengikut perasaan. memang anak muda suka melakukan revolusi. tetapi kenapa selalu revolusi anak muda selalunya gagal? kerana orang tua yang mengongkong. anak muda memang tudak suka kongkongan. suka bertindak mengikut perasaan. suka bebas membuat keputusan.

bagaimana dengan warga tua yang mereka sendiri pernah muda? pernah mempunyai pengalaman semasa muda??

aku jadi manusia sekarang kerana kongkongan orang tua, aku jadi seperti sekarang kerana orang tua. yaaa. setiap lakuku dipengaruhi oleh orang tua ku, waima perinsip dan pegangan aku sekalipun.

kenapa menyalahkan golongan tua kerana revolusi anak muda selalu gagal?


berbalik kepada cerita tadi.

si tua tadi kemudian berkata
" kenapa orang muda jarang pergi kesurau, sedangkan kita yang tua ni baru nak ingat tuhan. sama je semua"

maka berderailah ketawa dari keluarga tersebut.

PS: dah lama rupanya aku tak menulis puisi.

22 Apr 2012

drama

aku melihat satu status fesbuk, bertulis begini. " baru dapat elaun 2ooo untuk balik ke kampung. alhamdulillah, rezeki. syukur kepada ALLAH."

adakah itu satu cara mngecapkan terima kasih kepada tuhan?

aku rasa itu lebih kepada bongkak dan riak,.

menggunakan nama tuhan untuk menyembunyikan rasa bongkak kamu.

sungguh padai kamu berdrama.
tu lah, terlalu bertuhankan wang ringgit. bertuhankan pangkat, bertuhankan taraf pendidikan.


P/S : oh ya, aku ada stalker maya yang berpura-pura di alam realiti, kah kah kah.

20 Apr 2012

hidup seorang yang berjaya

aku meletakkan diri aku sebagai seorang yang berjaya. kenapa aku letakkan diri aku sebagai seorang yang berjaya. kerana aku selalu gagal dan tak pernah kecewa dengan kegagalan aku. aku bukan seorang yang ada PHD ataupun ada pangkat datuk ka, tan sri ka. kalau orang berkata semua tu adalah berjaya, aku rasakan orang tu adalah yang paling gagal.
pertama kali aku berjaya dalam hidup masa aku berumur 7 tahun, dimana aku baru darjah satu, walaupun aku amat tidak suka dengan sekolah pada masa itu, aku mampu untuk dapat tempat pertama dalam kelas. tapi bila dapat tu, aku merasakan akulah yang paling berjaya, rupanya aku silap. dapat no1 dalam kelas bukan menjadikan aku orang berjaya. membuatkan aku lupa untuk menjadi seorang yang bersyukur. sebelum itu aku telah membaca semua buku teks dan semua buku-buku sampingan berkali-kali. hanya untuk mendapat tempat pertama dalam kelas. tapi bila dapat aku menjadi seorang yang gagal.
aku benci untuk kesekolah, tapi aku pergi kesekolah dan ianya menjadi rutin aku hingga 13 tahun lamanya. aku benci untuk masuk universiti, tapi aku masuk selama hampir 5 tahun termasuk sekarang. aku buat benda yang aku benci kerana aku tahu disitu akan ada cabaran yang menanti.
tapi aku lupa usaha aku pada mula-mula aku melangkah kearah pembelajaran secara formal ni. perkara yang paling aku benci. buat aku terikat dengan sistem yang mengawal manusia.
segala yang aku mahu dapatkan, aku hampir kecapi semuanya. jadi, itu membuatkan aku seorang yang berjaya. bukan degree yang aku mahukan, bukan master yang aku kejar, bukan PHD yang aku idamkan. tapi diri aku yang aku kejar. aku jadi hamba pada diri aku, bukan hamba pada sistem. aku sudah berjaya dalam perkara itu.
aku diajar oleh mak bapak aku bukan untuk berjaya sebagai seorang yang ada degree, yang ada master, yang ada PHD.
tapi aku berjaya mengenal diri aku.

aku dapat 6E dalam spm, ramai yang kata aku gagal, tapi bagi aku, aku adalah manusia paling berjaya. secara logiknya memang akugagal, tapi, bukan 10A yang aku kejar.

hidup aku adalah kerana ALLAH, setiap langkahku adalah kerana ALLAH. bukan kerana mahukan degree, master, PHD. aku sukakan kegagalan yang orang tak suka, kerana itu membuatkan aku menjadi dewasa. menjadi manusia. membuatkan aku dapat melihat pandangan manusia yang memandang pangkat dan darjat serta taraf pendidikan dengan lebih jelas. ini membuatkan aku seorang yang berjaya.

**gagal dalam pandangan manusia adalah kejayaan bagi aku**
**aku seorang yang berjaya, sampai bilapun aku tetap seorang yang berjaya**

hidup seorang yang gagal

aku meletakkan diri aku sebagai seorang yang gagal. sebab aku aku letakkan diri aku disitu? sebabnya supaya bila aku gagal aku tidak menjadi seorang yang kecewa kerana kegagalan.
jarang aku menulis kisah hidup aku waktu sekarang, kalau dulu-dulu memang banyak, tapi aku dah bakar kesemua, takut orang membaca isi hati aku. haha.
kegagalan pertama aku adalah pada umur 8 tahun. dimana aku gagal untuk khatam Al-Quran. teruk aku kena kutuk dengan arwah abang aku. dia berjaya, tapi aku...gagal. hampir seminggu aku gaduh dengan dia. dari situlah aku mula meletakkan diri aku sebagai seorang yang gagal. kali kedua, aku gagal selamatkan arwah abang aku dari maut, yalah, siapa yang mampu selamatkan nyawa? andai sudah ditakdirkan dia akan pergi jua, selepas itu aku gagal selamatkan adik aku. dia juga pergi menghadap ilahi, kedua-duanya pergi di depan mata aku sendiri. tidak ada setitis pun airmata aku keluar, aku tak tahu lah sama ada aku masih kecil lagi ataupun aku belajar menerima kenyataan.
cukup kisah aku diwaktu kecil.
bila aku mula membesar, aku gagal sekali lagi dalam hidup, dengan keputusan PMR yang teruk aku diterima untuk kekelas yang baik. aku dibuang dari asrama. sebabnya, aku seorang yang gagal. akibatnya, result SPM aku teruk, ada 6E kesemuanya. tapi nasib menyebelahi aku, aku diterima masuk ke tingkatan 6. tapi nasib aku di tingkatan 6 tidaklah sebagus mana. aku tidak diterima oleh orang-orang disitu. dua bulan aku tidak kesekolah, sampaikan bapak aku tanya nk belajarke tidak, kalau aku tak nak belajar, dia nak belikan lembu dua-tiga ekor, nak suruh aku bela. lepas dia cakap macam tu, aku sambung cuti aku lagi seminggu. lepas tu barulah aku pergi sekolah. tu pun sebab nak main sepak raga tuju. aku mula bersekolah. walaupun budak sekolah tak suka aku, tapi ckgu sekolah tu semua rakan baik aku. mungkin sebab sekolah lama aku adalah sekolah elit dalam daerah tu. last sekali aku dapat masuk UUM.
ingat aku nak ke degree tu ke hapa ke. abah aku pun tak paksa aku nak masuk ke tidak, tiada paksaan untuk aku. tapi, oleh kerana aku dah guna duit pendahuluan PTPTN tu sampai separuh, nak tak nak terpaksa jugak aku masuk UUM tu.
masa masuk u tu baru aku tahu macam-macam manusia dalam dunia ni, kalau tak, skop perkenalan aku cuma manusia dalam negeri kedah jek. kali ini aku kenal lebih ramai lagi manusia dari seluruh negara. kat sini banyak kali aku gagal, tiga kali aku LB atau lulus bersyarat. akibatnya, aku grad sama-sama dengan kawan-kawan aku.
lepas grad, aku tak banyak cari kerja, walaupun aku perlukan kerja. aku buat kerja kampung saja, tanam padi dan menoreh. memang gembira hidup aku sebab tak terikat dengan mana-mana sistem.
lepas tu aku try mntak untuk sambung belajar. aku tak bagitahu kat sapa-sapa, even mak bapak aku. last-last aku dapat diploma pascasiswazah. lepas tahu yang aku dapat baru aku bagitahu kat mak bapak aku. aku tak heran yang mak bapak aku ni langsung tak tergejut. diorang cakap ikut la nak sambung ke tidak. aku tahu sebab mak bapak aku bukan nak anak dia ada degree ka master ka PHD ka. aku tahu mak bapak aku cuma nak aku jadi anak yang soleh, walau aku pengemis sekalipun. tapi mungkin aku gagal dalam hal itu.
aku masuk UKM dengan duit abah aku bagi, dari mana dia dapat duit pun aku tak tau. bukan senang nak cari seribu ringgit dalam masa terdekat. keluarga aku bukan kaya, bukan berduit.
masa cuti tu aku balik kampung jumpa mak bapak aku. baru aku tau, yuran adik-adik aku yang sekolah rendah tu belom bayar. cilaka, cilaka!!!!!

aku memang gagal. sampai bila-bila aku tetap seorang yang gagal.

18 Apr 2012

tarikat, isu bertudung dan lain-lain

bercakap hal-hal keagamaan, orang akan bagi contoh atau petik kata-kata ustad atau imam-imam yang dulu-dulu. islam zaman sekarang banyak mengagungkan manusia dari tuhan, contohnya pengikut imam shsfie, mereka hanya menerima pakai pendapat imim tersebut sahaja. seolah-olah mereka menabikan imam tersebut. perlu diingat, siapa imam-imam itu, mereka bukan nabi, kata-kata mereka bukan hadis. tapi sekarang ni sapa pakai serban, sapa ada tanda hitam kat dahi, dialah yang akan menjadi ikutan. bila aku bercakap dalam hal-hal keagamaan, atau berdebat tentang keagamaan, orang akan tanya, tarikat mana kau pakai? bodoh!!!!! tu la soalan yang paling bangang selalu aku dapat.

isu pemakaian tudung pulak. pernah aku dengar orang berkata yang itu hak masing-masing. nak pakai ke tak tu hak masing-masing.bila ditegur, dia cakap, ko da tau ke ko masuk syurga ke tak? adess. tambah-tambah kalau bercakap dengan golongan atheis dan seangkatan dengannya. pernah dalam satu kelas dulu, lec pernah tanya dekat seorang muslim yang tak pakai tudung. dia jawab, "saya belum bersedia lagi untuk pakai tudung, nanti kalau saya pakai, tak ikhlas kerana keterpaksaan, buat apa saya pakai, hipokrit tu." ni lah jawapan yang paling bodoh pernah aku dengar. jika aku tanya budak tu kenapa engkau tak solat. patut kah dia jawab, saya belum bersedia lagi, nanti kalau saya solat saya akan jadi manusia hipokrit. bangang tak? fikirkan sendiri ya.

seorang tabligh datang jumpa aku, dia cakap macam-macam. aku ambik satu ja kata-kata dia. dia cakap manusia dikawal oleh ALLAH. setiap perlakuan manusia dikawal oleh ALLAH. bila kita makan, ALLAH yang mengunyah mulut kita. ALLAH yang mengangkat tangan kita. ok. fikirkan balik. kalau semua yang kita buat dikawal oleh ALLAH. abis apa yang betul-betul kita buat. jadi kita adalah ALLAH la. ea dak? sebab apa yang kita buat DIA yang buat.

aku ada seorang kawan, alim, hafal Quran 30 juzuk. bercakap dengan dia isu rasuah dan riba. aku tanya dia kalau dia amat-amat perlukan duit, tiba-tiba ada orang mahu rasuah dia satu juta, dia terima tak? dia dengan selamba cakap aku terima. kalau gaji, RM1500 anak ada 10 mcm mana aku tak ambil rasuah. sebab terpaksa. aku diam ja lepas dengar jawapan dari dia. inilah islam zaman sekarang. menjadikan keterpaksaan dan darurat sebagai alasan untuk menghalalkan apa yang haram. cuba renungkan. setiap hari kita terlibat dengan riba. atas alasan apa? darurat. terpaksa. zaman sekarang tak macam zaman dulu. lupa pulak cakap pasal riba. kalau belu moto cash harganya RM3000, tapi kalau beli hutang harganya RM4000. ni contoh saja. bukankah tu satu riba? dengan alasan yang biasa manusia menghalalkan riba. kalau dengan alasan macam ni lah aku fikir, tak mustahil tahun-tahun yang akan datang orang islam akan berzina atas alasan yang sama. orang islam akan minum arak atas alasan yang sama. orang islam membunuh atas alasan yang sama.tapi apa nak heran. semua tu kan tanda-tanda kiamat.

cakap macam tahu islam, seorang penganut yang taat, tapi bertuhankan pointer yang tinggi, bertuhankan kejayaan duniawi, bertuhankan pangkat dan nama, bertuhankan wang ringgit, bertuhankan pencapaian cemerlang. mana ALLAH kau letak??

cakap yang kau ni orang bersyukur, tapi bila poiter bawah 3 kau kecewa. barang kena curi kau kecewa, awek tinggal kau kecewa, kena buang kerja kau kecewa, kena buang universiti kau kecewa, kau tau tak kecewa tu apa? hanya orang yang tak bertuhan sahaja yang akan kecewa. sia-sia saja kau sembahyang lima waktu.

**sama-sama renungkan**