Label

31 Mei 2012

KFC adalah haram?

[Sheikh Yusof al Qardhawi dan Ulama al azhar dah keluar fatwa KFC(dan SEMUA product ZIONIST) adalah HARAM dibeli oleh Umat Islam (sbb membantu ekonomi Zionist) pon ada org yg so called muslim pergi beli jugak ..???

ada seorang yang bercakap begini.

ada orang tanya ustaz azhar idrus, selamba ustaz cakap, KFC di terengganu memang halal,

dan berperanglah kedua-dua pengikut yusuf Qardawi dan pengikut Azhar idrus tentang pengharaman KFC ini.dengan hujah masing-masing]

jawapan dan pendapat aku

ok. bermula dengan pengikut dulu. islam yang terbesar terbahagi kepada dua, yang pertama syiah dan yang kedua ahli sunnah. ada sesetengah golongan syiah mengatakan sunnah itu sesat dan sebaliknya. dan yang sunnah pula terbahagi kepada empat pengikut, pertama Syafie, kedua Maliki, ketiga Hanafi, keempat Hambali. aku tak mahu menerangkan tentang syiah kerana aku belum pernah jumpa dengan ahli-ahli syiah dan mengkaji tentang itu. tetapi keempat-empat imam ini adalah imam dan ulamak dan seorang guru. semasa mereka hidup dan aku percaya mereka tidak mempunyai PENGIKUT tetapi mempunyai murid-murid masing-masing. dan sekarang terlalu banyak pengikut keempat-empat imam tersebut. mana pengikut MUHAMMAD S.A.W?

ok berbalik kepada pengharaman KFC yang dikatakan oleh sesetengah pihak. pertama kita membeli dengan duit kita dan kita berakad dengan penjual KFC itu yakni pekerja yang mewakili pemilik itu untuk berakad jual beli dengan kita. selepas membeli, maka wang milik kita dipindahkan kepada pemilik KFC dan sebagai memenuhi akad tersebut kita beroleh apa yang kita beli. ayam KFC contohnya. dan ayam itu menjadi milik kita dan sebalik nya.

wang yang kita beri kepada penjual itu sudah bukan jadi milik kita dan ayam itu adalah milik kita. terpulang la kepada kita sama ada untuk menjual semula ayam tersebut atau memberi kepada orang lain atau membuang contohnya. betol tak? ini tiada kena mengena dengan pemilik ayam tersebut kerana bukan miliknya lagi.

ini juga berlaku kepada wang yang kita beri kepada pemilik tadi, wang itu bukan milik kita lagi dan kita tak berhak keatasnya lagi. dan ikut suka lah jika pemiliknya mahu menggunakan wang itu untuk support israel ka syria ka. wang itu tidak ada kena mengena dengan kita lagi. betul tak? adakah kita terlibat juga walaupun bukan milik kita lagi?

ini hakikat.

dan jika ada yang mengatakan KFC itu masih haram jika pemilik KFC adalah seorang penaja kepada Israel. maka jika kamu membeli buku-buku ilmu contohnya dikedai-kedai buku atau pasar malam. dan jika pemilik buku itu memberi upah kepada pekerjanya menggunakan wang yang kita beli buku itu dan pekerjanya itu menggunakan wang upahnya untuk berjudi, adakah kita juga terlibat dengan judi tersebut? fikir-fikirkan lah ya.

(maaf ini pendapat aku,)

jika bapa aku pergi melihat sendiri ayam itu disembelih dan diproses dengan cukup syarat dan memberitahu aku tentang itu, aku rasa ianya HALAL, dan dalam keadaan ini aku meletakkan JAKIM sebagai wakilku untuk melihat itu dan mereka mengesahkannya aku rasa tidak ada apa yang salah.

***manusia sering melakukan kesilapan, hanya seorang sahaja yang makhsum, walau anda ulama, imam dan sebagainya, anda juga pernah melakukan kesilapan.
ada seorang yang beragama kristian menanyakan aku tentang ini.

28 Mei 2012

setia

apabila kita menginginkan seseorang,
dan dia menerima kita,
lama-kelamaan cinta itu berputik,
kita menyerahkan jiwa dan raga kepada dia,
kita percaya semua kata-kata dia,
kita mengharapakan dia,

sampai suatu masa,
kepercayaan yang kita beri,
cinta yang kita bagi,
masih beum cukup untuk mendapat,
kasih sayangnya,

kita akan dibuang mungkin.
atau kita sudah dipermainkan,

apa makna kita bagi dia?
sungguh.
aku keliru, tidak terkata.

mudahnya cinta itu dibuangbaling,
dicampaksepak,
untuk apa?

tolonglah bagi jawapan.
aku mahukan penjelasan.
atas apa yang aku beri.
mungkin tak dimiliki.

23 Mei 2012

penulisan

entah mengapa, aku rasa gaya penulisan aku masih di tahap paling memualkan. baru aku perasan perkara ini, bukan aku rasa aku manusia paling teruk, tapi mungkin hakikatnya sebegitu. setaiap apa yang aku tulis semuanya adalah spontan dan sangat-sangat spontan. aku tak memikirkan apa yang aku tulis. tapi aku cuma mengadap skrin komputer dan fikirkan tajuk, kemudian aku mula menulis mengikut rentak jara jemari aku, dan aku tidak melihat semula yang aku tulis sampai lah waktu aku paling boring. aku baca semula.

penulisan yang aku rasa terlalu teruk untuk tatapan orang dan penulisnya adalah aku sendiri.

hal ini kerana aku rasa aku terlalu banyak membaca tulisan dari orang-orang yang profesional dalam bidang penulisan masa kini. aku rasakan diri aku terlalu bawah untuk dibandingkan dengan mereka-mereka itu. setelah aku membaca beberapa blog yang tidak berapa dikenali dan aku bandingkan tulisan mereka dan penulisan aku, aku hanyalah seorang penulis bawahan yang berangan mahu jadi penulis profesional. mana mungkin berlaku semua itu.

ini kerana mereka mempunyai perancangan sebelum menulis sesuatu, berfikir sebelum menulis sesuatu, sedangkan aku cuma tatap skrin komputer dan fikirkan tajuk, kemudian jari-jari aku menari-nari diatas skrin komputer ini beberapa minit dan aku akan klik publish post. selepas itu aku akan tutup tab ini.

mungkin aku perlukan masa untuk berfikir. dan aku mahu setiap yang membaca merasa apa yang aku tulis ini adalah bahan bacaan yang mereka mahu bacanya. tapi tak mungkin itu akan berlaku kerana aku terlalu naif dalam bidang penulisan. walaupun aku sememangnya suka membaca. aku membaca lebih dari apa yang aku tulis. buku yang aku baca lebih dari buku yang aku perlu baca. novel-tidak kiralah apa sahaja genre, aku pasti akan membaca sehingga ke noktah terakhir. buku-buku indie, dah terlalu banyak aku baca.

tapi, masalahnya penulisan aku masih ditahap tidak memuaskan. segala bentuk penulisan telah aku baca dan sememangnya aku masih gagal dalam menulis.

21 Mei 2012

cita-cita

semasa kecil,
aku ditanyakan oleh guru-guru,
apakah cita-cita kamu?
aku keliru,
adakah aku punya cita-cita?
sungguh,
aku keliru.

bila di tahap menengah,
aku dicaci dan dikutuk dengan kata-kata buruk,
sebab aku yang paling teruk dalam kelas paling baik,
aku diam.
aku sangka tiada harapan.
apa yang aku cita-citakan?

sekarang,
aku lebih baik dari orang yang mengatakan aku buruk,
bukan mengkeji,
tapi ini realiti,
yang dulu hanya fantasi,
aku lebih tinggi,
tapi ini bukan yang aku mimpi.


aku tak punya cita-cita,
cuma meredah kehidupan dengan dibantu takdir,
yang aku tahu,
semuanya ditentukan.

tapi aku punya matlamat,
yang memberi aku harapan,
dan impian aku sendiri.

bukan segulung ijazah yang aku kejar,
tapi aku dah dapat itu,
kini sedang mengejar sarjana,
walaupun bukan kehendak diriku.
sungguh tak adil kehidupan ini,
tapi,
adakah kita adil?

(mengeluh)

**aku cuma impikan sebuah buku karya sendiri dan menonton teater, sedangkan aku sekarang sedang bergelut dengan pointer. cilaka.

18 Mei 2012

lari


aku punya blog sudah lari dari akidah penubuhannya.
awal penubuhan adalah berkisar tentang sajak-sajak dan puisi kosong seorang yang menantikan harapan.
walau harapan itu masih wujud, tapi disebabkan perubahan semasa ke semasa. ianya menjadi harapan tertinggal.

harapan itu ada dimana-mana.

8 Mei 2012

BERSIH dan keberkesanannya.

mungkin agak lambat untuk aku memberikan ulasan tentang bersih.namun aku gagahkan jua, kerana sehingga hari ini, masih kita terdengar lagi perkara-perkara berkaitan demontrasi itu. konspirasi antara pembangkang dan kerajaan mengenai pilihanraya dan SPRtersangatlah bodoh orang-orang yang percaya kepada mana-mana berita, mahupun di sebelah pembangkang, mahupun kerajaan. 
BERSIH merupakan suatu demonstrasi menuntut pembersihan.


Boleh dijangka akan jadi provokasi dari kedua2 pihak, bodoh la kalau jangka akan berlaku secara aman.
pembangkang dah tau, kerajaan pon dah tau.


Pembangkang akan guna polis sebagai watak antagonis, dan kerajaan akan guna pendemo sebagai watak antagonis.


Jadi secara keseluruhan, BERSIH bukan tercipta untuk menuntut bersih tetapi mencipta isu bagi pilihanraya.... mungkin peserta anggap demonstrasi sebagai benda yang sangat jujur.


tapi sememangnya dipergunakan oleh pihak lain.
memang bodoh kalau tak nampak.
Tapi mungkin melalui BERSIH satu-satunya cara nak elak korupsi di dalam pilihanraya.
Impak demonstrasi hanyalah kecil, cuma publisiti murahan mengenai kekejaman polis dan peserta bagi memancing undi.
 Mngkin kalau pilihanraya betul-betul kotor, tak mungkin PR menang di selangor. dan kalau mungkin pilihanraya itu bersih, tak mungkin BN memerintah negara sampai hari ini.
Jadi adakah Bersih signifikan?


sedih melihat ramai orang-orang yang bodoh telah dipergunakan untuk kepentingan politik.
janganlah terlalu fanatik kepada sesebuah parti politik. mereka hanya menggunakan rakyat sebagai isu. polis juga rakyat. susah nak cari parti yang betul-betul pentingkan rakyat. semua parti politik hanya mementingkan parti. menggunakan sesuatu untuk dijadikan propaganda. akibatnya? 


****mana budak-budak totalitarian agama nih***
****polis betul lebih baik dari polis moral. kah kah kah***

4 Mei 2012

amanah

apa yang kau faham tentang amanah?
kau cakap sseorang itu tak amanah?
adakah kau tu sendiri bersikap amanah?
bodoh.

kau tengok orang yang tak belajar  dan kau mengatakan dia tak amanah?
cerminlah diri kau dulu dan fahamkan apa itu amanah, sebelum cakap orang tak amanah.

kita hidup bukan sebagai seorang pelajar sahaja.
bukan amanah sebagai pelajar sahaja.

contoh diri kita. adakah kita amanah?
sebagai anak,
sebagai adik,
sebagai abang,
sebagai kakak,
sebagai adik ipar,
sebagai biras,
sebagai menantu,
sebagai cucu,
sebagai anak saudara,
banyak lagi.

adakah kita amanah dengan itu,

kalau kau tak pernah solat jemaah dengan keluarga, jangan cakap pasal amanah dengan aku,
kalau kau tak bercakap dengan semua ahli keluarga kau jangan cakap orang tak amanah.
kalau kau cuma berbaik dengan segelintir dalam keluarga besar, jangan cakap kau tu amanah.

bodoh.
kau tengok orang tak amanah kerana satu perkara sahaja, tapi adakah kau betul-betul memahami apa itu amanah.?

sebagai rakyat,
sebagai warganegara,
sebagai penduduk,
sebagai insan.

adakah kau amanah.
kalau orang nak merasuah kau satu juta dan kau cakap kau nak ambik, tapi kau marah orang tak amanah?
malu la sikit.
kau hanya amanah dengan itu kerana itu matlamat hidup kau.

kalau tak sedia nak pikul amanah jangan tawarkan memegang amanah?
shit, bodoh.
amanah ni kau sedia atau tak, hidup kau memangnya penuh dengan amanah.
kau pikir amanah ni cuma satu dua ja?
banyak lagi amanah yang wujud dengan sendiri.

kau tak paham apa itu amanah.
tu lah, banyak belajar ilmu agama,
 tapi ilmu hakikat dan maghrifat kau tinggal.
nak sangat jadi polis moral.
semua orang buat salah. nk menghukum,
eh kau siapa nak menghukum orang?

janganla bercakap mengenai perkara yang kau tak faham.

aku manusia yang selalu tinggalkan amanah, aku tak jujur dalam amanah, sukahatilah,.
apa kau pedulik. aku bencikan totalitarian agama nih. guna hadis, guna ayat suci al-quran untuk berhujah mengatakan orang itu teruk, cuba menjadi polis moral, sedangkan dia tak pernah belajar ilmu hakikat. bodoh!!!!!!!!!!!!!! 

1 Mei 2012

agaknya

kalau ostat2 fesbuk tau yang asal hari buruh adalah hari cuti untuk memudahkan sambutan untuk blessing virgin mary--

rasanya--

PENUH tak status dengan hukum hakam menghina manusia2 yang memuji cuti ini?

*gelak kecil*

itulah aku cakap satu masa dulu.
kita ni selektif.

aku tak pelik kalau ada orang cakap "ala kita bukan nak sambut mary. kita nak cuti je".
sama tak dengan orang yang just have fun dengan passing bunga pada valentine?

op. dont get me wrong.
aku tak sokong mana2.
aku pun tak sambut valentine.
aku cuma nak cakap:
kita tak adil.

kita cuma guna agama bila kita suka.
bukan sebab ITU hakikatnya. ---fyn jamal